2.
Amikor pár kilométerre voltak Gimlitől, az első tiszt kiengedte a futóműveket.
- Futómű kinn.
- Vettem – reagált a kapitány.
Gravitációs kiengedést alkalmaznak hidraulika hiányában. A LEFT és a RIGHT feliratú kijelzők zöldre váltanak, a NOSE azonban sötét marad. Az orrfutó könnyű, nem old ki teljesen.
„Hallottuk a futóműveket, amint leereszkedtek és rögzültek a helyükön, de fogalmam sem volt, hogy az orrfutómű a helyére került-e.” (Bob Pierson)
- Nyolc kilométer a leszállásig – jelentkezik be Winnipeg, ahol Hewett a kartonlapból kivágott papírvonalzóval mér.
- Rendben! Látjuk a kifutót – nyugtázza a kapitány. Messze előttük megpillantotta a kettő közül hosszabbnak számító 32L jelű pályát.
- Túl közel vagyunk. Túl meredek és túl gyors lesz – aggódik Quintal a jobb oldali székben.
- Igen, tudom – mondja nyugodtan Pierson.
A gondot most az okozza, hogy miután 830 métert vesztenek percenként, és csupán 1 kilométerre vannak a pályaküszöbtől, valamint nem tudnak fékezni, elvéthetik a betoncsíkot, vagy belecsapódhatnak. Hidraulika hiányában nagyon veszélyes lehet bármilyen manőver. A kapitánynak már kész a terve.
- Egyszerűen rásiklunk a pályára – mondja a kabinlevegőbe Pierson. – Egyszerűen rásiklunk a pályára, és amikor már majdnem ott vagyunk, vízszintbe hozzuk.
Pierson gyorsan ismerteti tervét társával. A manőver az ún. csúsztatás lesz, oldalirányú szabadesés, amelyet siklógépeken alkalmaznak, kereskedelmi gépeken soha – hiszen meghajtás hiányában igen veszélyes. Utasokkal teli Boeing gépen a forgalomba állításuk óta eltelt 15 évben még nem volt rá példa. Ráadásul nem rögzült az orrfutójuk. Ez így együtt nagy esélyt adott rá, hogy tragédia lesz a vége, viszont nem volt választásuk, és átstartolásról szó sem lehetett. A neheze még hátravolt.
És akkor, amikor a magassági kormány, az oldalkormány és a csűrőlapok ellentétes irányú mozgatásába kezdett, és a gép lassult, valamint jelentősen csökkent a sebessége, becsapott a következő villám. A rázkódó fülkében Quintal megpillantotta odalenn a piknikező családokat.
A 32L pályán családi napot tartottak, és éppen két kissrác biciklizett a pálya közepén. A soktucat jókedvű ember közül senki sem látta a hangtalanul és oldalazva feléjük ereszkedő 95 tonnás repülőt.
Folyt. köv.
Írta több forrás alapján Őzse Balázs 2020-ban
Idézetek: https://indavideo.hu/video/Legikatasztrofak_-_Halalos_siklas_Motor_nelkul