Válság a jövő Amerikájában

Sphere

Sphere

Earhart és Noonan

A repülés történetének leghíresebb rejtélye

2022. december 25. - Blazy

 

„1946. november 18-án egy Dakota, azaz C-53 Skytrooper típusú gép épp az ausztriai Tullnból az olaszországi Pisa felé tartott, amikor hatalmas hóvihar tört ki. A pilóták úgy döntöttek, München felé kerülnek, a viharban azonban eltévedtek”, és mégis berepültek az Alpok fölé. Erős leáramlásba keveredtek, ami után a gép gleccserbe csapódott. Csodák csodájára mindenki túlélte, erre derült fény, miután pár nappal később a mentőcsapatok megtalálták őket, azonban a gép később mégis eltűnt. Oka, hogy magára hagyták. Miután minden értéket kimentettek belőle, néhány hónap alatt a vándorló gleccser elnyelte a fémtestet, hogy azután 72 évvel később apránként kiköpje magából azt. Ennek oka pedig a Svájcot, a svájci Alpokat erősen sújtó hó-, és jégolvadás volt, a globális felmelegedés egyenes következménye, amely a mai napig, és fokozott ütemben tart, és államokon, kontinenseken keresztül nyúlik.

A DC-3-as esete mást is bizonyított, mégpedig azt, hogy elég egy csöpp tévedés a számításban, pár tizedfok, vagy egy tizedesvessző eltolása, és a felhőkkel takart domborzat felett, a ködből leereszkedve egészen máshol kötnek ki, mint ahogy – láttuk – máshol kötött ki évtizedekkel később a Boeing-gép Amazóniában, vagy akár a Fairchild, az uruguayi 571-es számú járat, amelyik tíz perccel hamarabb kanyarodott északnak a Kordillera felett 1972-ben, és szintén tragédia lett a vége. Itt „Chíle termékeny völgyei” helyett a jégpokol várt a maroknyi túlélőre 3500 méteren a tíz perces különbség miatt. De kevéske, mindössze egy tizedfok tévedés okozhatta a Lockheed Electra vesztét is 1937. júliusában a Csendes-óceánon, ahol Amelia Earhart és Fred Noonan rekordot készült felállítani.

Bár nem ő – Amelia - volt az első pilótanő, mégis, korának leghíresebbjévé vált sikeres csúcsdöntési kísérleteivel, például ő volt az első nő, aki 4300 méterig emelkedett, és bár csak mint utas, elsőként kelt át a levegőben az Atlanti-óceánon, majd később egyedül tette meg a távot, hogy egy írországi farmon kössön ki az ott élő család legnagyobb meglepetésére. Az biztos, hogy bátor nő volt, és az is, hogy gyorsan hírnevet szerzett…

Amikor előkerül egy roncsdarab, lett légyen szó akár a Titanic testéből származóról, vagy egy utasszállító gépből előkerülőről, a közvéleményt nagy izgalom tartja fogva egy jó ideig. Erre a sajtó még alaposan rá is táplál. Amikor az amerikai DC-3-as maradványai napvilágra kerültek (először egy légcsavar), volt olyan hírportál, amely azt kürtölte világgá, miszerint egykori utasai nem élték túl a szerencsétlenséget, mások szerint (és ezek voltak többségben) mindenki megúszta (és ez volt az igaz).

„Lelkes vagyok? Igen! Vakmerő? Az biztosan nem. Egy lelkes repülő, aki az álmainak él.” Ezt Amelia Earhart mondta a sajtónak közvetlenül indulás előtt, mielőtt arra vállalkozott volna, hogy az Egyenlítőhöz közeli útvonalon elsőként (egy navigátor társával) körberepülje a Földet. A sajtó tisztességes volt vele, tulajdonképpen mindig is. Eredetileg nyugat-kelet irányú útvonal szerepelt a terveikben (amikor már biztos volt, hogy Fred Noonan lesz a társa), azután másik irányra váltottak. Egyetlen aggódásra okot adó körülmény lebegett előttük csupán, ami valóban nagy nehézséget okozhatott. Mielőtt Kaliforniába érnek, azaz az út utolsó tizedrésze következne, a végtelen Csendes-óceánon kell majd megtalálniuk egy alig 2 kilométer hosszú szigetecskét, a Howland-szigetet egy piciny leszállópályával. „Akkor már fáradt leszek” – mondta Noonannak, aki ezt elengedte füle mellett. Earhart elmosolyodott: „Akkor nem leszek fáradt.”

Nem tudjuk, hogy fáradt volt-e, vagy sem, egy biztos csupán: nem értek el soha a szigetre. Ez az út az egyik legkülönlegesebb repülőút a történelemben, amely tragikus véget ért, és hátrahagyott maga mögött egy rejtélyt…

 

A rejtély 1937. július 2-én kora délelőtt kezdődött.

 

„Itasca, itt Earhart! 200 mérföldre lehetünk. Az ég elég felhős. Vége.”

„Ez ő, a 3105-ön…” – fordul az amerikai hadihajón a rádiós a társa felé, hogy kommentálja neki, amit hallott…

”Itasca, itt Earhart! Az ég felhős. Vége.”

„Mi vesszük az adását. Nagyon kérem, válaszoljon! Mi a várható érkezési ideje? Vége.”

„Itasca, itt Earhart! Nem hallom önöket! Vége.”

„Earhart, itt az Itasca! Hall minket? Vége.”

„Itasca, itt Earhart! A közelben kell lennünk, de nem látjuk önöket. Fogy az üzemanyagunk. Rádión nem tudtuk elérni önöket. Ezer láb magasságban repülünk. Vége.”

„Vettük! Folyamatosan adásban vagyunk a 3105-ön és az 500-on. Vége.”

„Itasca! Körözünk, de nem halljuk önöket! Vége.”

„Erős a jelük, de nem tudjuk azonosítani önöket! Vége.”

„Itasca, itt Earhart! A pozíciónk 1-5-7-3-3-7. Ezen a vonalon repülünk. Északról tartunk délnek. Vége.”

„Mi halljuk, mi halljuk! Ön veszi az adást?... Itasca Earhartnak! Jelentkezzen!”

 

 

És ezzel zárul a történet. Soha többé senki sem látta őket, Noonant és Earhartot, és ugyan rádióamatőrök később, a délelőtt folyamán fogtak több szakadozott adást, benne szó volt „sérült férfiről”, „emelkedő vízszintről”, „New Yorkról”, eltűntek, és a repülőgép sem került elő soha.

1991-ben a Gardner-szigeten (Nikumaroro) egy alumínium lapra bukkantak, amely minden bizonnyal a gépről származott, egy oldalablak helyére szerelték be utolsó útja előtt. Ezen túl semmi más nem bizonyította a szigeten való kényszerleszállást, és sokan azt is kétségbe vonták, hogy a fémdarab a Lockheed Electrához tartozott.

1940-ben egy csontvázat találtak a zátonyon. A csontvázról kiderült, hogy egy férfié. A leletek később eltűntek. Néhány éve a korabeli jegyzőkönyvekben foglaltakat felülvizsgálták, és megállapították, hogy a váz mégis nőé volt. A testhez képest hosszú alkarcsont egyezik Earhart méretével. Ugyanakkor ez kevésnek bizonyult, minden kétséget kizáróan nem lehetett bizonyítani, hogy az övé volt.

Egy elmélet szerint a repülőgép hosszú napokig egy zátonyon állhatott „mielőtt lemosta volna őket és gépüket a dagály”, viszont erre sem találtak semmiféle bizonyítékot.

„Amelia Earhart nem egyszerűen csak eltűnt 1937. július 2-án. Az eltűnt repülőgépről jövő rádiós segélyhívásainak szövegei hosszú heteken át uralták az újságok címlapjait.”

 

Earhart kísérlete a Föld körberepülésére bevonult a legendás történetek közé, ahol előkelő helyet foglal el a misztikus esetek gyűjteményében is.

...

 

     Vége

Írta: Őzse Balázs 2021-2022-ben

 

 

Forrás, idézetek: https://videa.hu/videok/film-animacio/amelia-kalandok-szarnyan-2009.-xyYXmG7ADmm9qI3T , https://mult-kor.hu/20120606_egy_korallzatonyon_landolhatott_amelia_earhart , https://www.thisdayinaviation.com/17-june-1937/  , https://gondola.hu/hirek/227314-72_eve_elveszett_repulo_kerult_elo_az_Alpokban.html , https://www.origo.hu/tudomany/20160408-amelia-earhart-lockheed-electra-oceanrepules-vilag-koruli-ut-csendes-ocean-navigacio-eltunes.html ,  kép: History Hit

A bejegyzés trackback címe:

https://sphere.blog.hu/api/trackback/id/tr418010116

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása